Kto nie idzie do przodu, ten się cofa – ta ogólna prawda dotyczy większości sfer życia, w tym przedsiębiorczości. W kontekście restauratorów jest to szczególnie widoczne – kolejne punkty gastronomiczne pojawiają się i znikają, gdyż z tego czy innego powodu nie spełniają coraz surowszych wymogów klientów. Aby restauracja miała szansę zaistnieć na lokalnym rynku kulinarnym, a także rozwijać się, przynosząc kolejne sukcesy, musisz iść z duchem czasu – nawet jeśli decydujesz się na lokal z tradycyjnymi potrawami i wystrojem. Sprawdź, jak to zrobić.
AGD i pozostałe wyposażenie – co jest niezbędne?
Sercem restauracji jest oczywiście jej kuchnia – i to o jej wyposażenie należy zadbać w pierwszej kolejności. Podstawowe urządzenia i sprzęty, jakie będą ci potrzebne, można podzielić na te związane z przygotowaniem jedzenia (np. blaty robocze, piece), z przechowywaniem jedzenia (np. chłodnie, mrożnie) oraz z zachowaniem czystości w trakcie przygotowania posiłku i po nim (np. zlewozmywaki, zmywarki). Kluczowe jest oszacowanie wielkości sprzętów w kontekście rozmachu, z jakim będzie działać restauracja. Możesz wybrać sprzęty nowe lub używane, ale w tym drugim przypadku upewnij się, że zachowały one swoje parametry użytkowe i zostały odpowiednio oczyszczone i zdezynfekowane.
Dodatkowe urządzenia – które podniosą prestiż restauracji?
Poszczególne typy kuchni a nawet dania wymagają posiadania dedykowanych sprzętów. Jeśli zatem decydujesz się na serwowanie pewnych określonych potraw, również zakup odpowiednich urządzeń jest niezbędny. W zależności od typu kuchni, może to być np. piec do pizzy, piec tandoor, urządzenie do sous vide czy choćby zestaw odpowiednich noży, potrzebnych do przygotowania sushi. Posiadanie dedykowanych sprzętów może być nawet elementem marketingu lokalu („Nasz chleb szoti wypiekamy w tradycyjnym piecu tone”).
Przechowywanie – jak robić to z głową?
Bardzo często restauratorzy muszą mierzyć się z problemem niedostatecznej ilości miejsca w kuchni, co rodzi potrzebę opracowania przemyślanego systemu przechowywania akcesoriów, surowców i półproduktów. Staraj się nie marnować dostępnej przestrzeni – rzadziej używane urządzenia można umieścić wyżej, warto też postawić na szafki narożne, wysuwane czy obrotowe. Obowiązkowo pamiętaj o wymogach Sanepidu w kwestii oddzielania od siebie pewnych produktów, również tych, które nie muszą znajdować się w chłodni.
Szlaki komunikacyjne i przestrzeń – ile miejsca zostawić?
Pracownicy będą spędzać w kuchni długie godziny, dając z siebie wszystko, działając pod presją czasu i starając się spełnić wysokie oczekiwania klientów. Zbyt mała ilość miejsca albo krzyżujące się szlaki komunikacyjne prędzej czy później doprowadzą do kłótni na skutek eskalacji napięcia, do zniszczenia przedmiotów albo nawet do wypadku. Również przedstawiane Sanepidowi projekty technologiczne restauracji muszą uwzględniać bezpieczne szlaki komunikacyjne i odpowiednią ilość przestrzeni roboczej.
Instalacje i punkty dostępu – gdzie je umieścić?
Jeśli masz wpływ na umiejscowienie instalacji i punktów dostępu do nich, najlepiej jest najpierw rozplanować położenie wszystkich sprzętów w kuchni a dopiero później zlecenie wykonania przyłączy wodnych, elektrycznych i gazowych. Trudniejszą sytuację mają restauratorzy przystosowujący istniejące już pomieszczenia – wówczas należy albo dopasować rozkład urządzeń do instalacji, albo rozplanować zmiany.
Wystrój sali – na co zwrócić uwagę?
Choć to od kuchni zależy jakość przygotowywanych posiłków oraz bezpieczeństwo i komfort pracowników, to jednak klient, poza menu, w pierwszym momencie zwróci uwagę na wystrój lokalu. Masz tutaj ogromne pole do popisu – możesz zdecydować się na przytulne wnętrze domowe, nowoczesne wnętrze loftowe albo przestrzeń korespondującą z podawanymi daniami. Nawet jeśli wybierasz styl góralskiej chaty, pamiętaj jednak o wprowadzeniu pewnych wygodnych i estetycznych innowacji – np. luster, klimatycznego oświetlenia czy przemyślanej playlisty sączącej się z głośników.
Prosperująca restauracja to nie tylko powód do dumy, ale przede wszystkim źródło utrzymania dla właściciela oraz ekipy. Gastronomia ma również moc napędzania innych lokalnych biznesów – musisz korzystać z usług księgowej, możesz podpisać umowę z firmą dostarczającą posiłki na wynos albo zdecydować się na organizowanie imprez, co może stanowić impuls dla przedsiębiorców, którzy nigdy wcześniej nie fundowali swoim pracownikom integracji. Jeśli podejdziesz do projektu w nowoczesnym duchu i z otwartą głową, masz duże szanse.
Artykuł sponsorowany